Tank Coaten door Ad Uljee

Ook mijn XJ900 was toe aan een coating van de tank voordat de roest kon winnen. Uiteraard moest mijn motor er ook aan geloven. Via de contacten in de XJ900 club, de signalering door monteur Bob en uiteraard de website kom je er al gauw achter dat uitstellen geen optie is. Als je alle verhalen leest op het ”forum” kom je er achter wat de beste methode en de beste spullen zijn. Via de site van de leverancier kwam ik in Dorst (bij Breda ) terecht op een industrieterrein: een doodlopende weg, het werd steeds “eenvoudiger” totdat ik een klein bordje zag: “Rinky Toys” Een werkplaats waar o.a. oude Puch brommers werden opgeknapt. Enthousiaste mensen met vele verhalen maar ook goede info waarvoor ik kwam.

Voorbereiding

Tank leegrijden. Doorrijden in reserve stand. Alle liters die er niet inzitten, zitten ook niet in de weg als de tank leeg moet zijn. Denk er aan dat de reserve nog 4 á 5 liter is en een jerrycan meestal 5 liter is.

Demontage

Ik rijd meestal met koffers dus, koffers eraf en buddyzit ontsluiten en eraf

Tank losmaken, benzine aftappen.

Door een blok onder de tank te leggen kan je makkelijk bij de borgingen van de twee slangen en de aansluiting van de benzinemeter.


Brandstof uit de tank halen gaat niet vanzelf, door te kantelen komt er steeds weer een beetje uit. Uiteindelijk moet de benzine kraan gedemonteerd worden, weer kantelen en schudden. Doe dit echter wel buiten. De laatste druppels kunnen er alleen uit door verdamping. (24 uur)

Benzine vlotter verwijderen om de originele bouten te ontzien heb ik gekozen voor bouten uit mijn voorraad. De afdekking heb ik gemaakt van kunststofplaatjes waarop dubbelzijdig plakkende foam is aangebracht. In combinatie met grote ringen kon ik de plaatjes goed klem houden

Reinigen en Coaten

Voor de benzine vulopening heb ik hetzelfde plakband gebruikt en de tank ingepakt in een stuk dekkleed (om de vulopening onder het dekkleed dubbelzijdig plakband). Dekkleed materiaal is stevig en gaat niet zo gauw scheuren. Daarop weer tochtband om de vulopening en op het tochtband een afdekplaatje met dubbelzijdig plakband. Op het afdekplaatje een stuk schuimrubber en met spinnen vastgedrukt op het plaatje. Met name de coating is zo agressief dat als het op de buitenkant komt je het direct met Thinner moet schoonmaken, met alle gevolgen voor je lakwerk. Door de tank te kantelen en te schudden komt de halve liter Tankreiniger overal en zal uiteindelijk omgezet worden in schuim. Tank weer uitpakken en vele malen spoelen met water. De tuinslang erin dus.

Schudden met handschoenen. Coating is agressief.Spoelen met water, 5 á 6 keer, tot er helder water uit komt.Al het water moet er uit. Het laatste vocht heb ik eruit gestoomd met een oude föhn.


De twee componenten- coating mengen met een roerstaafje, in de tank laten lopen en de tank weer volledig inpakken. Denk eraan : verwerkingstijd 20 min. In een omgevingstemperatuur van minimaal 18 gr.De tank constant kantelen zodat alle inwendige oppervlakken de kans krijgen gecoat te worden. Deze vloeistof wordt steeds dikker. Op een bepaald moment hoor en voel je niets meer bewegen. De coating is dan helemaal verwerkt. Alle 600 ml, is bedoeld voor een 60 ltr. tank, maar in een tank van 22 ltr. vindt je er geen druppel van terug.

Nu alleen maar geduld hebben. Minimaal 5 dagen uitharden in de juiste omgevingstemperatuur, (18 á 20 Gr.) De motor voor een week op stal en dan afmonteren. De coating wordt zo hard dat alle bouten muur vast gaan zitten. Draai ze dan na het coaten direct los maar niet uit het schroefdraad omdat deze dan vol kan lopen met lak.

Finish

Afmonteren: Benzinekraan en vlotter. Deze vlotter zit fout, (foutje bij de montage, ik moest de deksel een kwart slag draaien. Zo is je tank altijd ”vol”). Ik heb voor de zekerheid vloeibare pakking gebruikt bij beide aansluitingen. Tank er op en vastzetten (twee slangen + stekker), buddy-sit erop en de zijdeksels weer monteren. Bij het starten enig geduld, benzine, op reserve, moet nog even doorlopen en weer zorgeloos rijden.

Laatst gewijzigd:
15-05-2017: Kalender