Geschiedenis

In 1983 word de XJ900 (31A) geintroduceerd, als concurrent voor de CB900 van Honda wekt echter direct de los gemonteerde stuurkuip wat verbaasde blikken op.
De machine is uitgerust met een 853 CC 4 cylinder blok met dubbele nokkenassen en 2 kleppen per cylinder.
Met 35 mm Mikuni carburateurs levert het blok 97 pk welke middels een 5 bak en een cardan worden overgebracht op het asfalt.
De XJ900 heeft geventileerde remschijven voor en achter, en is tevens voorzien van een anti-duik systeem, kwetsbaar en niet altijd even effectief bleek later.
Als luxe supersport werd de XJ voorzien van diverse aluminium zaken vanwege gewichtsbesparing

Halverwege 1984 word de XJ900 voorzien van een vaste topkuip, eerst middels een ombouwset, later werd hier een vaste bevestiging voor op het frame gemaakt.

In 1985 word de XJ900 definitief voorzien van een vaste topkuip en een onderspoiler, de antiduik verdwijnt van de voorvork en ook word de cylinderinhoud vergroot naar 891 CC.
Ook het dubbele verstelbare stuur maakt plaats voor een vast exemplaar, en de aluminium Kroonplaten, voetsteunen, duovoetsteunen, rem en schakelpook worden vervangen door door stalen exemplaren.
Om deze extra cc's te benutten worden ook 36 mm carburateurs gemonteerd hetgeen resulteert in 1 hele pk meer, maar wel een mooiere koppeltoerenkromme.
Vanaf dit jaar word ook de XJ900N (Naked) gelanceerd, een XJ die maar in 1 kleurstelling is geleverd en voorzien was van een vaste koplamp en een afwijkende tellerset.
De XJ900 met kuip ging vanaf dat moment als XJ900F door het leven.
Als typeaanduiding heeft de machine vanaf dit jaar 58L

Eind 1986 verdwijnt de weinig populaire XJ900N van het toneel, tevens worden de geventileerde remschijven vervangen door de remschijven die ook al op de XJ600 dienst deden, dit vanwege kosten, maar ook daar de geventileerde schijven vaak kromtrokken.

Na alleen een aantal optische wijzigingen in 1987 tm 1990 word in 1991 een vernieuwde XJ900F gelanceerd, door emissienormen heeft deze versie, die als 4BB aangeduid word minder vermogen en koppel dan zijn voorgangers.
De motor komt nog tot 94 pk en word ook mechanisch een flink stuk stiller ondanks dat er weinig wijzigingen zijn aan het blok.
Vanaf 1992 worden andere remschijven gemonteerd aan de voorzijde, de nieuwe schijven slijten minder hard en gaan langer mee.
In 1994 rolt de laatste XJ900F van de band
De XJ900F word opgevolgd door de XJ900S Diversion die hem nooit heeft kunnen evenaren.
Onderstaand het prijsverloop van de XJ900F

Laatst gewijzigd:
15-05-2017: Kalender