Banden

Hierbij een verhaal over de bandenkeus voor de XJ900F/N
De keus van een band is altijd persoonlijk, de één houdt van blond de ander van zwart.
Hierbij mijn persoonlijke mening en uitleg van de banden die je onder een XJ zou kunnen monteren.
Laten we eerst kijken wat voor een soort motorfiets we berijden.

We zoeken dus een band die zo lang mogelijk meegaat, die fantastische grip heeft en vooral niet te duur is.
Laten we beginnen met de bandenmaat.
De voorband moet zijn: 100/90V18 (er mag geen bredere band op die velg).
De achterband moet zijn: 120/90V18 (er mag geen bredere band op die velg).
Het eerste getal is de breedte van de band in mm.
Het tweede getal is de hoogte van de band in procenten van de breedte.
De letter is de snelheidsaanduiding.
En het laatste getal is de diameter van de band in inches.
Als voorbeeld: de voorband is 100 mm breed en 90% hoog is 90 mm. De V duidt aan dat de band gemaakt is voor snelheden tot 240 km en de diameter is dus 18 inch.

Laten we eens kijken naar de verschillende smaken.

AvonAM 20 voor en de AM 18 achter.
BridgestoneBT 45 zowel voor als achter.
ContinentalTKV 11 voor en de TKV 12 achter.
DunlopGT 501 zowel voor als achter.
MetzelerLasertec zowel voor als achter.
MichelinMacadam 50 zowel voor als achter.
PirelliMT09 voor en de MT08 achter.

Dit zijn dus de banden die er op horen, zowel de maat als de snelheid!!

De meeste banden zijn wat betreft ontwerp wat ouderwets. Dat komt vooral doordat de fabriekanten bijna niks meer doen voor wat betreft de ontwikkelingen van de diagonaalband. Alle banden zijn tegenwoordig radiaalbanden.

De Avon heeft een erg grof profiel, hierdoor slijt hij scheef af (schoepvorming). Ik vond dat deze band een slechte grip had in de bocht en ook met nat weer geeft hij weinig vertrouwen.

De Bridgestone is een sportieve band. Deze band is ook het laatste wat betreft de ontwikkeling. Hij heeft als enige 2 soorten rubber, aan de zijkant zacht en in het midden wat harder en ook nog silica (een soort zand voor meer grip in de regen en bij koud weer). Deze banden voldoen mij het beste doordat je veel grip hebt zowel bij droog als nat weer . Ook is deze band ronder zodat de motor nog iets platter kan. Als nadeel heeft hij een te slappe opbouw van de voorband waardoor hij iets zoekerig overkomt en vaak happen gaat vertonen. De motor stuurt iets lichter maar wordt ook erg gevoelig.

De Continental banden vind ik niet erg geschikt voor de xj900. De motor voelt aan alsof je meer glijdt dan rijdt. Ook het slaan in het stuur is niet erg fijn.

Over de Dunlop banden kan ik nog niks vertellen omdat de band net uit is (is daarom de enige band waar ik nog niet mee gereden heb). De vorige banden van Dunlop (K625) staan bekend door het slechte sturen. Ik ga er maar van uit dat de nieuwe banden altijd beter zijn.

Metzeler is volgens mij de beste band voor de XJ900. Zwaar wat betreft de opbouw.(ideaal voor kuip en koffers) Goede rechtuit stabiliteit en een goede waterafvoer. Geeft een heel veilig en goed beeld wat er gebeurt tussen de motor en het wegdek.

Michelin vind ik wat minder gevoel geven en ook in de regen ben je de grip zo kwijt. Ook wordt de motor gevoelig voor slaan in het stuur.

Als laatste band de Pirelli. Die band lag origineel op de XJ900 in 1983 en is in die tijd ook niet veranderd. Dus niet erg doorontwikkeld. Het is een harde stugge band die vooral in de regen er voor zorgt dat je het wel erg warm krijgt (angstzweet). Deze banden zijn dus niet aan te raden.

Over de hoeveelheid kilometers die iedere band meegaat doe ik hier geen uitspraken. Dit is te afhankelijk van rijstijl, belading en niet te vergeten bandenspanning.

Over die bandenspanning zou ik willen zeggen: liever te hoog dan te laag. Ik houd het op voor 2,5 bar voor en 2,9 bar achter. Bij flinke belading zou je achter zelfs naar 3,1 bar kunnen gaan.

Dan geef ik je hier de bruto adviesprijzen in euro’s:
MerkVoorbandAchterband
Avon120,19146,37
Bridgestone116,62140,40
Continental124,00147,00
Dunlop117,81 159,46
Metzeler117,81184,45
Michelin113,05136,85
Pirelli118,80140,40

En bedenk dat een paar vierkante centimeters band het verschil kunnen zijn tussen rijden en glijden.
En verder wens ik een ieder nog vele en vooral veilige kilometers toe.
Met vriendelijke groet,
Bob Hollander
maart 2003 (Bijgewerkt 2007)

Metzeler Lasertec

Metzeler Lasertec VoorMetzeler Lasertec achter

Pirelli MT 09 en M T08

Pirelli MT08Pirelli MT09

Dunlop GT501

Dunlop VoorDunlop achter

Michelin Macadam 50

Michelin Macadam VoorMichelin Macadam Achter

Bridgestine BT45

Bridgestine BT45 VoorBridgestine BT45 achter

Avon Supervenom AM20 en AM18

Avon VoorAvon achter

Continental

Conti TKV11 en TKV 12 Voor
Laatst gewijzigd:
15-05-2017: Kalender